Bejelentkezés

Elfelejtette a jelszavát?
Ide kattintva kérhet újat

Elfelejtette a jelszavát?

Kérjük adja meg a vevőkódját és hamarosan felvesszük Önnel a kapcsolatot.

Értesítés kérése

Értesítést küldünk, ha a terméknek megváltozik az ára vagy ha újra elérhetővé válik.

Ajánlatkérés

Folyamatosan emelkedő fenntartási költségek? Lakkosodás az olajrendszerben? 2022.01.14

Lakkosodás - mi az és miért kell elkerülni A lakkosodás az olaj öregedésének eredménye, amelyet oxidáció, hőterhelés, a víz hatása és a részecskékkel, például rézzel, vassal és alumíniummal való kémiai reakciók okoznak.

Az öregedési folyamat során először "lágy" szennyeződések keletkeznek, amelyek oldott és oldatlan formában is jelen vannak. Idővel a fel nem oldott reakciótermékek agglomerátumokat képeznek, majd lerakódnak a terhelési zónákban, mint pl.

• forró és hideg pontokon,

• szűk keresztmetszeteken, de az

• áramlási sebesség és mozgás nélküli területeken.

Először a gyanta- és lakkszerű lerakódások (lakk) szilárd, részben ragacsos réteget képeznek. Más részecskék megtapadnak rajta, csiszoló hatás jön létre, ami gyorsan növeli a kopást.

A lakkosodás lehetséges hatásai az olajrendszerben

• A szelepek vezérlőéleinek sérülése

• A csapágypontok csúszó tulajdonságainak romlása

• A kenési hézag geometriájának megváltoztatása

• Lerakódások a hőcserélő felületén

• A vezérlő nyílások eltömődése

• Az olaj kémiai tulajdonságainak változása

• Az olaj élettartamának lerövidítése

Összességében a rendszerben lévő lakkosodás lerövidíti az üzemelési élettartamot, csökken a megbízhatóság, és ennek következtében nőnek a karbantartási költségek.

Hogyan lehet felismerni a lakkosodást

A lakkosodás valószínűleg előfordul az olajrendszerekben, de gyakran sokáig észrevétlen marad. A hatása csak komolyabb következményes károk esetén válik láthatóvá.

Speciális elemzésekre van szükség a lakkosodás vagy a lakk-képződés lehetőségére utaló jelzések észleléséhez. Csak az olajtisztasági osztály mérése nem elegendő.

Alapvetően a vizsgálat terjedelme mindig az olaj típusától és az alkalmazási területtől függ. Az erősen lakkosodásra hajlamos olajrendszerek, például a turbinavezérlő rendszerek és a nagynyomású hidraulikus berendezések esetében a szükséges elemzések közé tartozik a részecskeszámlálás vagy az MPC-vizsgálat (membránfolt-kolorimetria).

A lakkosodás csökkentésére vagy elkerülésére irányuló intézkedések

• Megfelelő olajkezelés (folyamatos vagy megfelelő időközönként)

• Az olaj öregedésének elkerülése (pl. a víztartalom ellenőrzése).

• Alacsony olajhőmérsékletű, rövid idejű üzemelés elkerülése

Turbinaolaj-tisztítási esettanulmány

Tények:

Olajmennyiség: 4.000 liter foszfátészter olajturbinákhoz

Berendezés: Lakkosodást eltávolító szűrőegység (VRF)

Kimenet: 40 l/min

Szűrési kapacitás: 30 l/min a teljes szűrési időszak alatt

Nyomáskülönbség: <0,3 bar

Alapszintű szennyezés: 800 mg/l szennyezés

A szűrés, az ioncserélő, a víztelenítő rendszer és a lakkosodást eltávolító egység kombinált alkalmazásával végzett kísérő olajelemzések eredményei:

3 nap múlva: 600mg/l

1 hét elteltével: 400mg/l

2 hét után: 300mg/l

A nyomáskülönbség a szűrés teljes időtartama alatt stabil maradt.


Az IMEX Filtertechnika csoport az Ön kompetens partnere a lakkosodás témájában. Lehetőséget kínálunk helyszíni elemzésre, műszaki tanácsadásra a megfelelő intézkedésekhez és hatékony szűrőrendszereket a lakkosodás csökkentésére, mind bérelhető, mind megvásárolható formában.